קציצות כרישה ובורגול

קציצות כרישה ובורגול

זמן הכנה: 30 דקות. זמן אפיה: כ-40 דקות. 
כמות: כ-25 קציצות

קבלו אותן במחיאות כפיים סוערות, כי זה ממש מגיע להן! קציצות כרישה ובורגול עם מתבל “יוגורט” שום שמיר, שיהפוך לתירוץ בכל ארוחה. אבל קודם סיפור קטן 🙂

כרישה

לפני שלושה שבועות, החלטתי לקחת שני מרכיבים שאני מאוד אוהבת ולעשות מהן קציצה  – כרישה ובורגול. ואם אמרתי כרישה, אז כרישה אצלי היא חברת ילדות, כזאת שמעלה בי געגועים לטעמים וריחות מטבח של אימא. אימא שלי ז”ל מאוד אהבה לשים כרישה בתבשילים, אבל אני בעיקר חיכיתי לה בראש השנה:

יושבת בתוך רוטב אדום טעים במיוחד, עדינה ומתקתקה, מחכה לברכתה – ברכת כָּרְתִי: “יהי רצון מלפניך אדוני אלוהינו ואלוהי אבותינו שיכרתו אויביך ושונאיך וכל מבקשי רעתנו” אמן! ואז כולנו היינו שולחים מזלגות ומסתערים עליה בתאווה, לא רוצים לעבור לברכה הבאה.

מעבר לזיכרונות הנפלאים והמרגשים, אני לא יודעת אם אתם יודעים, אבל הכרישה (פראסה) היא ממשפחת השומים והיא סופר בריאה: עשירה בחומצה פולית, ויטמין C, ברזל, מגנזיום ועוד. היא מומלצת לנשים בהריון ולאלו הסובלים מחוסר המוגלובין, בקיצור, מתנה מהטבע.

אז אחרי שסיימתי עם האמוציות וענייני הבריאות, ניגש להכנה – קציצות כרישה ובורגול עם מתבל “יוגורט” שום שמיר.

רכיבים לקציצה
3 גבעולי כרישה (ללא השורש והעלים הירוקים)
2 תפוחי אדמה בינוניים
1 כוס בורגול בינוני (180 מ”ל) רגיל או מלא
1/2 בצל סגול
5 שיני שום
חופן עלי סלרי (ללא הגבעול)
5 ענפי בצל ירוק דקיקים 
1 כף שמן זית
1/3 כפית חוויג’ למרק
1/2 כפית פלפל שחור
מלח לפי הטעם

רכיבים למתבל
3 כפות גבינת טופטי בסגנון שמנת
חופן קטן של שמיר 
3 כפות מיץ לימון סחוט
2 שיני שום
מלח

נשים את הבורגול בקערה, להשריה במים חמים לכ20 דקות.

בורגול

בזמן ההשריה, נפרוס את הכרישה לרצועות של כ3 ס”מ, והתפוח אדמה לפרוסות בעובי של 2 ס”מ. נשים כל אחד מהם בסיר נפרד עם מים חמים ונבשל עד לריכוך – לכרישה לוקח כ10 דקות, ולתפוחי האדמה כ20 דקות.

כרישה בסיר

נחתוך בינתיים לקערה את הבצל לקוביות קטנות של כחצי ס”מ, נקצוץ את עלי הסלרי והבצל ירוק דק, וניגש להכנת המתבל.

בצל קצוץ

נשים בקערה את גבינת הטופוטי, נקצוץ את השמיר דק, נכתוש את השום ונוסיף אליהם את הלימון והמלח. ערבוב טוב, טעימה – וחיוך של אושר 😀

מתבל שום שמיר

זה הזמן להוציא את הכרישה מהסיר, לסחוט אותה טוב טוב מהנוזלים ולקצוץ גס בעזרת סכין גדולה.

קיצוץ כרישה

נעביר את הבורגול למסננת ונסחט מנוזלים. נוציא את תפוחי האדמה מהנוזלים ונמעך אותם עד לכדי פירה חלק.

פירה

נחמם תנור על 200 מעלות, ונתחיל את שלב החיבור: נכניס את כל הרכיבים לקערה אחת גדולה, נכתוש פנימה את השום, נוסיף עם שמן הזית והתבלינים ונערבב טוב טוב, עד לקבלת עיסה אחידה. חשוב מאוד לטעום ולראות שיש מספיק מלח.

עיסה

נניח על מגש נייר אפיה, נשמן מעט בעזרת מברשת בשמן זית, ונתחיל לקבב את הקציצות.

קציצות לפני תנור

בסיום הקיבוב, נבריש בעדינות את הקציצות בשמן זית ונכניס לתנור ל35-40 דקות. חשוב להפוך את הקציצות אחרי 20 דקות. הן צריכות לצאת שחומות ויפות 🙂

קציצות

הוציאו אותן מן התנור להתקררות קלה – קציצות ירק תמיד הכי טעימות כשהן פושרות.

טאם דאם! יש לכם קציצות כרישה ובורגול פריכות וטעימות להחריד, עם מטבל שום שמיר – אתם תצטערו אחר כך שלא הכנתם כמות כפולה 😉 בתיאבון!

קציצות כרישה

 

קציצות כרישה ובורגול – רק מתכון

רכיבים לקציצה
3 גבעולי כרישה (ללא השורש והעלים הירוקים)
2 תפוחי אדמה בינוניים
1 כוס בורגול (180 מ”ל) רגיל או מלא
1/2 בצל סגול
5 שיני שום
חופן עלי סלרי (ללא הגבעול)
5 ענפי בצל ירוק דקיקים 
1 כף שמן זית
1/3 כפית חוויג’ למרק
1/2 כפית פלפל שחור
מלח לפי הטעם

רכיבים למתבל
3 כפות גבינת טופטי בסגנון שמנת
חופן קטן של שמיר 
3 כפות מיץ לימון סחוט
2 שיני שום
מלח

  1. נשים את הבורגול בקערה, להשריה במים חמים לכ20 דקות. בזמן ההשריה, נפרוס את הכרישה לרצועות של כ3 ס”מ, והתפוח אדמה לפרוסות בעובי של 2 ס”מ. נשים כל אחד מהם בסיר נפרד עם מים חמים ונבשל עד לריכוך – לכרישה לוקח כ10 דקות, ולתפוחי האדמה כ20 דקות.
  2. נחתוך בינתיים לקערה את הבצל לקוביות קטנות של כחצי ס”מ, נקצוץ את עלי הסלרי והבצל ירוק דק, וניגש להכנת המתבל. נשים בקערה את גבינת הטופוטי, נקצוץ את השמיר דק, נכתוש את השום ונוסיף אליהם את הלימון והמלח. ערבוב טוב, טעימה – וחיוך של אושר 😀
  3. זה הזמן להוציא את הכרישה מהסיר, לסחוט אותה טוב טוב מהנוזלים ולקצוץ גס בעזרת סכין גדולה. נעביר את הבורגול למסננת ונסחט מנוזלים. נוציא את תפוחי האדמה מהנוזלים ונמעך אותם עד לכדי פירה חלק.
  4. נחמם תנור על 200 מעלות, ונתחיל את שלב החיבור: נכניס את כל הרכיבים לקערה אחת גדולה, נכתוש פנימה את השום, נוסיף עם שמן הזית והתבלינים ונערבב טוב טוב, עד לקבלת עיסה אחידה. חשוב מאוד לטעום ולראות שיש מספיק מלח.
  5. נניח על מגש נייר אפיה, נשמן מעט בעזרת מברשת בשמן זית, ונתחיל לקבב את הקציצות. בסיום הקיבוב, נבריש בעדינות את הקציצות בשמן זית ונכניס לתנור ל35-40 דקות. חשוב להפוך את הקציצות אחרי 20 דקות. הן צריכות לצאת שחומות ויפות 🙂

הוציאו אותן מן התנור להתקררות קלה – קציצות ירק תמיד הכי טעימות כשהן פושרות. בתיאבון!

Comments

comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *